Thy-drenge bygger iværksættereventyr på bambus og bæredygtighed

Thy-drenge bygger iværksættereventyr på bambus og bæredygtighed

Nordjyske den 16. oktober 2021

 

THISTED: De 20-årige kammerater Malthe Borggaard Kanstrup, Sune Munkholm Larsen og Magnus Kanstrup Ording har kastet sig ud i lidt af et iværksættereventyr.

I fællesskab har de lanceret en webshop, hvor de sælger alt fra kuglepenne og tandbørster over spisepinde til vandflasker.

De mange forskelligartede varenumre har dog én afgørende ting til fælles:

De er alle udført i bambus.

- Bambus har mange egenskaber, som vi synes er fede. For eksempel er det den hurtigst voksende plante på jorden, og det giver en endeløs mængde af tømmer, fordi det hele tiden kan reproducere sig selv, forklarer Sune Munkholm Larsen.

De unge iværksættere fortæller i øvrigt, at bambus kan binde to tons CO2 på syv år, mens en typisk hård træsort kan binde ét tons CO2 på 40 år.

- Derfor er det et meget miljøvenligt materiale, og det er samtidig et meget stærkt materiale, der kan bruges til alt fra sokker til huse, siger Magnus Kanstrup Ording.

Webshoppen har fået navnet Just Bamboo og slog officielt dørene op i august i år.

De tre idemænd kender hinanden fra folkeskolen, og selvom de gik på tre forskellige ungdomsuddannelser, så har de holdt kontakten ved lige.

- Vi havde hver især en interesse for iværksætteri og ville gerne starte noget selv, hvilket har været hovedårsagen til, at vi har startet virksomheden. Og så tænkte vi, at det kunne være fedt at få noget bæredygtighed indover, siger Sune Munkholm Larsen.

Det er især en opvækst nær Nationalpark Thy, der har præget dem til at tage et ekstra klima- og miljøhensyn i opbygningen af deres virksomhed.

- Samtidig er der en kæmpe efterspørgsel efter bæredygtige produkter, og derfor er det oplagt at tænke ind fra starten, siger Magnus Kanstrup Ording.

Selvom virksomheden er startet for bare fire måneder siden, så har de tre iværksættere allerede løbende udviklet på konceptet.

For eksempel gik salget fra webshoppen i første omgang ud fra et fjernlager, men nu har drengene valgt at tage et lager hjem, så de selv står for at pakke ordrerne fra deres kontor i Elmegade i Thisted.

- På den måde sikrer vi, at vi har bedre styr på kundeoplevelsen, og kan garantere leveringstider, ligesom vi får mulighed for at bruge vores egen, bæredygtige indpakning, siger Malthe Borggaard Kanstrup.

De unge mænd har ingen egentlige forudsætninger for at drive deres egen virksomhed, og de har skullet lære sig selv alt undervejs.

De har ingen faste roller i virksomheden, fordi de alle gerne vil lære alle aspekter af det at drive forretningen, lige fra indkøb til regnskab og markedsføring.

Men selvom bølgerne af og til har gået højt, så er venskabet intakt, forsikrer de:

- Jeg tror, vi har været gode til at skelne arbejde, privatliv og fritid, siger Sune Munkholm Larsen.

Indtil videre har de udelukkende solgt produkter, som allerede er designet og produceret af andre. Men drømmen er, at der i fremtiden også findes produkter af eget design med ”Just Bamboo”-navnet på.

- Måske også i vores egne fysiske butikker. Det ville være fedt, siger de i kor.

 

Forfatter: 

Camilla Gade Christensen, Nordjyske

16. oktober 2021 kl. 06:00

Tilbage til blog

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort.